Sim only toestel kapot; laten repareren of vervangen?


Onlangs heeft u besloten om af te stappen van het traditionele abonnement en te gaan voor sim only.  Deze keuze houdt in dat u geen torenhoge telefoonrekeningen hoeft te betalen, maar dat u binnenkort voor een paar euro per maand klaar bent. U gaat geld overhouden voor andere leuke dingen. Lijkt u dat geen geweldig uitzicht? Aan de andere kant houdt het ook in dat u waarschijnlijk een nieuwe smartphone moet kopen. Dit is eenmalig een groot bedrag, maar dan bent u wel gelijk klaar. Maar wat moet u doen als u deze kapot gaat? Waarschijnlijk bent u al jaren gewend dat de provider deze kosten dekt. Bij sim only werkt dat anders. Is het nog wel zo voordelig om uw toestel te laten repareren of is het voordeliger om dan gelijk voor een nieuwe te gaan? We zetten beide opties op een rij.

Laten repareren

Bij schade aan uw smartphone is het gebruikelijk om deze te laten repareren bij een partij die dat voor u kan doen. Voorheen stuurde u uw smartphone op naar de provider en zij zouden de rest regelen. Bij sim only moet u helaas uw eigen boontjes doppen en zelf een reparateur zoeken die dit voor u uit handen kan nemen. Afhankelijk van wat de schade is, hangt hier natuurlijk een prijskaartje aan. Bij schades als een gebroken scherm bent u wellicht slechts enkele tientjes kwijt. Maar het kan ook voorkomen dat de schade aan uw toestel veel groter is. Dan kunnen de reparatiekosten honderden euro’s bevatten. In dat geval is het soms slimmer om te gaan voor een nieuw toestel. Mocht u smartphone binnenkort stuk zijn, dan is het even afwachten hoe groot de schade is en hoeveel u dat gaat kosten. Aan de hand daarvan kunt u bepalen of het beter is om deze te laten repareren of om verder te kijken.

Nieuw toestel

Zoals aangegeven is het dus even de vraag wat verstandiger is. Dit verschilt per situatie. Soms is het namelijk raadzamer om een nieuwe smartphone aan te schaffen. Als uw toestel veel schade heeft en de reparatiekosten zijn dusdanig hoog, dan kunt u zich afvragen of u dat bedrag daaraan wil besteden of dat het niet veel scheelt om een gloednieuwe smartphone te kopen. Mocht u twijfelen over wat de verstandigste keuze is, dan is het raadzaam om advies te vragen bij uw sim only provider. Zij kunnen u het beste vertellen wat u kunt doen in zulke situaties.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *